Møbler

Retningslinier for udskiftning af møbler

Alle lejligheder er fuldt udstyret af projektmager ved køb af lejligheden. Andelshaverne ejer herefter indboet og har ansvaret herfor. Det betyder derfor, at andelshaverne af en lejlighed uden bestyrelsens involvering som udgangspunkt selv bestemmer, om indbo skal skiftes med frit valg i kvalitet og pris.

Såfremt andelshaverne af en lejlighed ønsker møblerne eller udsmykning udskiftet af æstetiske eller kosmetiske årsager, sker dette for andelshavernes regning. Af hensyn til den generelle indretning med mulighed for ekstra opredning/ekstra spiseplads skal nye møbler opfylde samme krav, som lejligheden oprindelig er udstyret og opfylder.
Hvis udskiftning af møblerne til gengæld skyldes, at de lider af væsentlige funktionsfejl, fx ben der er knækkede eller møblet er brudt sammen, kan andelshaverne anmode bestyrelsen om udskiftning af møblet for andelsforeningens regning. Herudover gælder, at hvis møblet er nedslidt pga. almindeligt slid og ælde, kan man også anmode om udskiftning af møblet for andelsforeningens regning.
En sådan anmodning bør ske ved fremsendelse af billeddokumentation til bestyrelsen, så bestyrelsen kan vurdere anmodningen.
Hvis møblets funktionsfejl i øvrigt skyldes en brugers skadevoldende handlinger, der ikke kan betegnes som hændelige, kan andelsforeningen forlange erstatning hos den skadevoldende bruger.
Ved udskiftning af møbler, som skal ske for andelsforeningens regning, vil det typisk ske ved udskiftning med samme type møbel og i prisklasse som eksisterende møblement.
Andelshaverne har altid mulighed for at vælge andre møbler end de af andelsforeningen foreslåede mod at betale differencen. Bestyrelsen opfordrer derfor andelshaverne til altid selv at indhente tilbud og forslag til nyt møblement, uanset om udskiftningen skal ske på andelsforeningens eller andelshavernes regning.