Cykler

Problemer med cyklen

Hvis der er et problem med cyklen, bedes du forsøge at løse det.
Hvis du kan reparere - så gør det.
1. 
Hvis cyklen er punkteret, forefindes lappegrejer i cykelrummet.
Tag eventuelt lappegrejer med på din tur, hvis uheldet skulle være ude.
2. 
Hvis du ikke selv kan reparere: Bring cyklen til cykelhandleren i Tavernelle, hvis du er på tur.
3. 
Når du er kommet hjem fra turen: Læg en seddel til Giulio - på engelsk.
4. 
Giulio kan bestille cykelhandleren til at komme til ORO, hvis det kan koordineres med andre reparatioener.
5. 
Det er vigtigt, at alle der bruger cyklerne, rapporterer om eventuelle problemer til Giulio.
6.
Der informeres i det røde felt under billedet af cyklen, vedr. cyklens tilstand.
Check 1-2 dage før du har booket cyklen, om cyklen er OK.

Vores cykler – gode råd og god stil

For at vi kan få meste mulig glæde af vores fælles cykler, har cykeludvalget samlet nogle gode råd om brugen.

Vask og vedligehold

Det er godt stil at vaske cyklen efter brug, hvis den er blevet mudret eller meget støvet. Du finder spand, børste og sæbe i cykelrummet, og en vaskeplads med vandhane for enden af P-pladsen, overfor receptionen.

Undgå at sprøjte med en hård vandstråle direkte på nav, krank og gear, hvor vand kan trænge ind i mekanikken.

Hvis der er mindre problemer med cyklen, så prøv gerne om du selv kan fikse det. Det gælder også ved punkteringer. Der ligger både værktøj og lappegrej (se nedenfor) i cykelrummet.

Hvis der er et større problem, eller du bare ikke føler dig tryg ved at klare det selv, så skal cyklen en tur ned til vores venlige cykelsmed i Tavernelle:

Pianeta Motori di Cesarini D. & M.
Via del Commercio, 90, Tavernelle
Tlf.: +39 075 832301.
9.00-13.00 og 15.30-19.30

Hvis det er muligt, må du meget gerne selv køre til cykelsmeden med cyklen.

Du kan også give besked til Giulio i den orange bog, som ligger i receptionen eller på service@antico-frantoio.dk (på engelsk). Så vil han sørge for at lave en aftale med cykelsmeden.

Det er vigtigt, at give besked til Giulio. Så sørger Giulio eller den bookingansvarlige for, at det bliver skrevet ind - i det røde felt under den pågældende cykel, at cyklen ikke kan bookes.

På denne måde kan vi alle se om en cykel kan reserveres.

Cykel punktering - hvad gør man?

Det er træls at stå langt væk fra Oro med en cykel der er flad. Derfor er det en god idé at medbringe lappegrej på turen. I cykelrummet findes der to slags, som du kan tage med. Husk at lægge det tilbage igen efter endt tur.

Vi har et udvalg af almindeligt lappegrej, inklusive dækjern. Det ser for tiden ud som på billedet, men bliver løbende suppleret efter behov. Husk også at medbringe den lille nødpumpe, så du kan pumpe slangen igen efter lapning.

Vi har også nogle ekstra slanger i relevante størrelser.

 

 

 

  

Dåsen er omkring 12 cm høj og 4 cm i diameter

En anden måde at lappe cykler på

Endelig har vi lapning på dåse. Den lille trykluftsbeholder indeholder ikke alene luft men også lappevæske til din slange. Med dåsen kan du i en fart lappe huller op til 2mm.

Du bruger lappe-dåsen på følgende måde:

  • Drej ventilen for enden af ​​røret så du sikrer dig, at den passer godt til cyklen (den har både ventil til cykler og bil, så sørg for at vælge den rigtige).
  • Tryk på det sorte plastikstykke over “aftrækkeren” så langt du kan. Det er en “sikkerhedsstift".
  • Tryk på “aftrækkeren” og sprøjt lappevæsken direkte inde i ventilen.

Dette vil resultere i et fuldt pumpet hjul (ellers suppler med en hånd-pumpe), der skulle kunne holde luft i nogle timer. Lige tid til at nå hjem igen.

Denne form for lapning er desværre kun midlertidig, så når du kommer tilbage til Andelshotellet skal cyklen lappes rigtigt, og slangen skal sikkert skiftes. Du kan eventuelt får cykelsmeden i Tavernelle til at gøre det.

 

Cykel nummer 1 og 2

Skal du trække cyklen kan du få hjælp af motoren imens: tryk på den lille knap på siden af køre mode skifteren.

Cykel nummer 5 og 6

Cyklerne tændes med den lille knap forrest på betjeningspanelet. Et kort tryk på samme knap skifter visninger. Et langt tryk slukker for cyklen.

Med + og ÷ vælger man, hvor meget hjælp man vil have af elmotoren. Skal man trække cyklen, kan man få elektrisk hjælp ved at holde begge knapper nede. Bemærk: den kører ret hurtigt fremad.

Start af EL-Damecykel - Grå - nr. 9

1. Ved start af cyklen skal der først trykkes på knappen nederst på batteriet (under lysdioderne)

2. Derefter trykkes på startknappen til venstre på styret

Samme procedure skal anvendes ved genstart efter batteriet er gået i dvale ved stop på en tur.

Cykel nummer 10

Lyset på cyklen tændes/slukkes ved at holde + knappen nede længe.

Opladning af elcyklerne

Når du har været på tur med en elcykel, så husk at sætte den til opladning igen.

Elcyklernes batterier har desværre ikke godt af at stå til opladning konstant. Giulio vil med jævne mellemrum tjekke hvilke cykler der er fuldt opladet, og så afbryde opladningen. Men har du sat en cykel til opladning må du meget gerne selv gå ned og afbryder den igen, når den er fuldt opladet.

Med venlig hilsen

Cykelgruppen

Start af EL-Damecykel - Grå - nr. 10

1. Ved start af cyklen skal der først trykkes på knappen nederst på batteriet (under lysdioderne)

2. Derefter trykkes på startknappen til venstre på styret

Samme procedure skal anvendes ved genstart efter batteriet er gået i dvale ved stop på en tur.